התאונה הקטלנית שאירעה לפני כחודשיים בדרום ממחישה בבירור את חשיבות הטיפול המקצועי בצמיגים תוך שמירה על נהלי עבודה והקפדה מוחלטת על כללי בטיחות מחמירים.
הסיבות עיקריות לפיצוץ של צמיג במהלך ניפוח של צמיגים הינן:
- הרכבה לא תקינה של הצמיג על הג'אנט ו/או לחלודה או עוות בג'אנט עצמו.
- הרכבה של צמיג על ג'אנט שאינו תואם / במידה הלא נכונה.
- התקנה לקויה של הפלנג' והטבעת ההיקפית ו/או שימוש באביזרים פגומים / לא מתאימים.
- התקנה של צמיג פגום ו/או התקנה על גבי ג'אנט פגום.
כתוצאה מהתקנה לקויה קיימת האפשרות שהפלנג' או הטבעת ההיקפית יעופו במהלך הניפוח ובמקרים חריגים, גם לפיצוץ עוצמתי של הצמיג עצמו.
סיבה נוספת לפיצוץ צמיג במהלך ניפוח נגרם כתוצאה מקריעת דופן היקפית במבנה הפלדה בצמיג רדיאלי למשאיות – ZIPPER. כתוצאה מתת ניפוח, ניפוח יתר ו/או נסיעה עם עומס מעל למותר, דופן הצמיג מתכופפת ומיתרי הפלדה ברובד הראשי נשחקים כתוצאה משפשוף ביניהם וגורמים להתרפקות והתעייפות המיתר עד כדי קריעתו.
בעת ניפוח הצמיג, הדופן המוחלשת עלולה להיקרע בנקודת החולשה, להתפוצץ בעוצמה כתוצאה משחרור פתאומי של לחץ האוויר בגלגל, לפגוע ואף להרוג את הצמיגאי. בכדי למנוע פגיעה אפשרית, יש להוציא את כל האוויר מהצמיג לפני פירוקו מהרכב. את ניפוח הצמיג יש לבצע אך ורק בכלוב המיועד לכך.
במידה ויש חשד לתקינותו של הצמיג, יש להשאירו בכלוב ניפוח בלחץ ניפוח של 20PSI מעל לחץ הניפוח הרגיל על מנת לוודא שהינו בטיחותי לנסיעה.
תקנות הבטיחות תשס"ב קובעות במפורש כי "ניפוח צמיגים בעלי "מנעול" (טבעת סוגרת) ייעשה אך ורק במתקן ייעודי, בכלוב…. הסורגים יהיו מברזל שטוח במידות של 2.5-0.6 ס"מ.
כמו כן נקבע בתקנות כי חובה לנפח צמיגים מעל PSI 65 בכלוב, לא לעמוד בקרבת הצמיג במהלך הניפוח, ולהשתמש תמיד במד לחץ בעל צינור באורך של 2 מטר לפחות מפיית הניפוח". כמו כן יש להקפיד על הוצאת אוויר מהצמיג לפני פירוקו מהרכב (במיוחד בצמיגים המורכבים על גבי ג'אנט שניים ושלושה חלקים).