ניפוח צמיגים בחנקן

הצמיג – קודם כל אביזר בטיחות

הצמיג הוא אחד מאביזרי הבטיחות החשובים ברכב, אם לא החשוב שבהם. לכן יש חשיבות רבה לדרך הטיפול בצמיגים, תחזוקתם, בדיקתם, לחץ הניפוח, התקנתם הנכונה, איזונם, דרכי תיקונם, התאמתם לרכב והדרכת הנהג בכל הקשור לצמיג.

לטיפול לא נכון בצמיג, נסיעה בלחץ ניפוח נמוך או עם צמיג שאינו תקין עלולות להיות תוצאות הרות אסון. יחד עם זאת, מעט תשומת לב מהנהג ברכב עשויה להביא להארכת חיי הצמיג ולהצלת חיי אדם. רוב הנהגים אינם מודעים לכך שנסיעה עם צמיגים שלחץ הניפוח בהם נמוך עלולה לגרום לאיבוד שליטה ברכב ולתאונת דרכים, מעלה את הבלאי בצמיגים ואת צריכת הדלק.

חשיבות השמירה על לחץ ניפוח תקין בצמיג

נסיעה בלחץ ניפוח הנמוך מהמלצת יצרן הרכב עלולה לגרום למספר תוצאות שליליות:

  • צריכת דלק מוגברת ופגיעה באיכות הסביבה – כאשר לחץ הניפוח בצמיג נמוך, נדרש ממנוע הרכב מאמץ רב יותר על מנת לסובב את הגלגל. משתנה זה מכונה "התנגדות לגלגול". הדבר גורם לעלייה בצריכת הדלק ובהתאם לעלייה בפליטת המזהמים ולפגיעה באיכות הסביבה.
  • בטיחות הנסיעה – נסיעה בלחץ ניפוח נמוך עלולה לגרום לאי נוחות בנסיעה, אך זו הבעייה הקטנה יחסית. הבעייה החמורה יותר היא פגיעה באחיזת הכביש וביציבות הרכב, ציפה בכבישים רטובים וסכנה של אבדן שליטה על הרכב. ביצועי הרכב בפניות ובעקיפות יפחתו בצורה משמעותית עד כדי סיכון הנהג, מרחק הבלימה של הרכב יתארך, דיוק ההיגוי יקטן והרעש מהצמיגים יגדל.
  • אורך חיי הצמיג – נסיעה בלחץ ניפוח שאינו תואם להוראות יצרן הרכב מביאה לשחיקת יתר של הצמיג ולקיצור אורך חייו. יתרה מזו, לחץ ניפוח נמוך עלול לגרום לחימום יתר במבנה הצמיג וכתוצאה מכך להוביל לפירוק ולהתפוצצות הצמיג, במיוחד במהירויות גבוהות וללא התרעה מוקדמת. בנוסף הדבר עלול לגרום להיווצרות סדקים בדפנות הצמיג, בייחוד בצמיגים בעלי חתך נמוך, ולשחיקה מופרזת בכתפי המדרס ואי אחידות בשחיקת הסוליה.

על פי מחקרים, ירידה של 10% בלחץ הניפוח התקני תגרום לגידול בצריכת הדלק בשיעור של כ- 3% וקצב שחיקת הצמיג יואץ בכ- 10%.

השפעת לחץ האוויר על בלאי הצמיגים

לחץ אוויר תקין מאפשר חלוקה שווה של כוח המנוע על פני כל שטח הסוליה ומביא לשחיקה אחידה של הצמיג ולהארכת חייו. חוסר בלחץ אוויר גורם למגע של קצוות הסוליה בלבד בכביש, כך שחלקה המרכזי של הסוליה אינו תורם לאחיזת הכביש, ושחיקת הצמיג אינה אחידה. לחץ יתר, לעומת זאת, גורם למגע בחלקה המרכזי של הסוליה, ובשל כך לשחיקה מואצת באזור זה.

ניפוח צמיגים בחנקן

השפעת לחץ הניפוח על צריכת הדלק

מחקר שנערך בשנת 2014 ע"י Oak Ridge National Laboratory בארה"ב מצא כי הורדת לחץ הניפוח בצמיגים ב- 25% מגדילה את צריכת הדלק בכ- 3% ואילו הורדת לחץ הניפוח בצמיגים ב- 50% מגדילה את צריכת הדלק ב- 5% עד 10%, כפועל יוצא ממהירות הנסיעה – ככל שמהירות הנסיעה איטית יותר (כגון בנסיעה עירונית), כך ההפרש בצריכת הדלק רב יותר.

ניפוח צמיגים בחנקן

מילוי חנקן – הפתרון לשמירה על לחץ ניפוח תקין בצמיגים

  • החנקן הוא גז שאינו דליק ואינו מכיל לחות, חסר טעם, צבע וריח.
  • החנקן מהווה כ- 78% מהאוויר הרגיל (הכולל בנוסף 21% חמצן).
  • מילוי צמיגי הרכב בחנקן שומר על לחץ הניפוח לפרק זמן ארוך יותר, פי 3 ויותר מאשר ניפוח באוויר רגיל.
  • היתרונות של שמירה על לחץ ניפוח תקין:
    • הקטנת שחיקה ועקב כך שמירה על הצמיג לאורך זמן.
    • חסכון בצריכת הדלק.
    • שיפור ביצועי הצמיג כגון מרחק בלימה ואחיזת כביש, ועקב כך שמירה על בטיחות הנסיעה.
    • מניעת התחמצנות הגומי והחלדת רשתות הפלדה שבמבנה הצמיג, החישוק ובסיס השסתום.
    • מניעת התחממות הצמיג ו/או התלקחותו.
    • מניעת החלדת חיישני בקרת לחץ אוויר בצמיגים (TPMS).
    • שמירה על איכות הסביבה – הפחתת פליטת גזים רעילים.
  • גם לאחר מילוי צמיגים בחנקן, אין מניעה בעת הצורך למלא מחדש או להוסיף אוויר רגיל.

טכנוטייר מייבאת לישראל מכשירים לניפוח חנקן כגון Nexus של היצרן הבריטי PCL. מכשירים אלה מאפשרים ייצור מקומי של חנקן מאוויר דחוס ובכך הופכים את מילוי הצמיגים בחנקן לזמין וזול יחסית. 

לפרטים נוספים על מכשיר למילוי חנקן PCL Nexus.

PCL Nexus

שיתוף באמצעות:

סגירת תפריט
×
×

עגלת קניות

דילוג לתוכן